צרבת

צרבת הינה תחושת בעירה בחלק העליון של החזה או הבטן. התופעה מתרחשת כאשר חומצה חזקה, המשמשת את הקיבה בעיכול המזון, חוזרת למעלה לתוך הוושט וגורמת לצריבה של הושת. תופעה זו מכונה ריפלוקס.
צרבת יכולה להיות מלווה גם בתופעות של טעם חומצי בפה, ריח רע מהפה, קושי בבליעה, בחילה, ושיעול.
צרבת נוטה להופיע במקרים כמו אנשים עם בקע סרעפתי, נשים בהריון, בעלי משקל עודף ומעשנים כבדים.

מתי לפנות לרופא כשיש צרבת?

  • כאשר הסימפטומים מופיעים מספר פעמים בשבוע
  • כאשר התרופות הנמכרות ללא מרשם אינן עוזרות
  • כאשר הסימפטומים חמורים
  • כאשר הצרבת מלווה בסימנים כמו קושי בבליעה, הקאה, או ירידה במשקל
  • הסימפטומים הראשונים של תעוקת לב דומים לפעמים לאלו של חומציות יתר. אם הסימפטומים מתגברים והכאב עובר ליד שמאל או ההרגשה מלווה בחולשה, עייפות מוגברת וקוצר נשימה, יש לפנות מידית לטיפול רפואי

איך לטפל בצרבת?

  • תרופות מסוימות (כמו תרופות הורמונליות ותרופות נגד דלקת מסוימות) עלולות לגרום לצרבת. אם התחלת לאחרונה טיפול תרופתי חדש, מומלץ להיוועץ עם הרוקח
  • טיפול תרופתי בתכשירים הנמכרים ללא מרשם. מומלץ להתייעץ עם הרוקח
    • תכשירים סותרי חומצה
    • תכשירים להקטנת רמת החומצה בקיבה

איך למנוע צרבת?

  • העדפת ארוחות קטנות ותכופות, על פני ארוחה גדולה
  • הימנעות ממזונות המעוררים את הסימפטומים. בדרך כלל הם כוללים מזון מעובד ומתועש העשיר בתוספים, אוכל מתובל מאד, מזון שמן ומטוגן, מזון מהיר (ג'אנק פוד), אלכוהול, קפאין, פירות חומציים, שוקולד, עגבניות, מלפפונים ופלפלים חריפים, בצל, שעועית, כרוב ופחמימות ריקות
  • שמירה על משקל תקין. עודף משקל עלול לעורר צרבת
  • הרמת מראשות המיטה
  • הימנעות מאכילה כשלוש שעות לפני השינה
  • הימנעות משכיבה לאחר האוכל
  • פעילות גופנית מסייעת בשמירה על המשקל, ועוזרת במניעת משקל עודף, המעורר צרבת
  • הפסקת עישון, יכולה להקל על הצרבת ולזרז את הריפוי, וחשובה במניעה מחלות רבות נוספות

הטיפים של הרוקחים שלנו

  • אכילה איטית ולעיסה יסודית של המזון
  • שכיבה על צד שמאל יכולה להועיל בהקלת הצרבת. שכיבה בצורה הזו מציבה את הקיבה מתחת לוושט ועוזרת במניעת מעבר החומצה לחלק זה
  • בתחילת הופעת סימני הצרבת – יש לשתות הרבה מים, כדי למהול חלק מהחומצה בקיבה
  • בזמן האוכל רצוי לא לשתות נוזלים. מומלץ לערבב כף אחת של חומץ תפוחים בתוך כוס מים, ולשתות רק כוס זו, תוך כדי הארוחה
  • תוספי מזון, כמו:
    • תה מנטה לאחר ארוחה כבדה
    • תכשירים פרוביוטיים המכילים חיידקי אסידופילוס + פוס, עדיף טבליות לעיסה הפועלות בקיבה, בניגוד לטבליות רגילות אחרות הפועלות במעי
    • מיץ אלוורה, העוזר לניקוי והרגעה במצבים של רגישות יתר והרגשת צריבה ברום הבטן
    • פנקראטין וברומלין – אנזימים ממקורות טיבעיים הנחוצים לתהליכי עכול תקינים. מומלץ לקחת לאחר הארוחות
    • פאפיה בטבליות – להקלה בסימפטומים. עדיפים טבליות לעיסה אותם יש ליטול לאחר הארוחה העיקרית
    • B-Complex בטבליות – דרושים לתהליכי העכול בגופנו
    • תערובת צמחי מרפא – שומר, ג'ינג'ר, שורש מרשמלאו ופאפיה להכנת חליטה. כוס מתערובת זו, 3-4 פעמים ביממה, אחרי האוכל, תתרום לעכול תקין וליצירת בופר בקיבה והורדת תחושת הצרבת
  • הומיאופתיה
    • Carbo Vegetalis – מתאים לשמוש לבעלי בטן רגישה. כאב "שורף" במרכז הבטן, הרבה גיהוקים, הרגשות של בחילה בבוקר במיוחד בזריחה. יש לקחת מנה אחת של הרמדי בפוטנציה של ch12 – ch15 , 3-4 פעמים ביממה, עשרים דקות לאחר הארוחה, למשך 3 ימים
    • .Nux Vomica – רמדי המתאימה למצבים של נפיחות וגזים בבטן, רצון לאכילה של מאכלים שמנים ותשוקה לקפה חזק. המנון: מנה אחת בפוטנציה של ch12 – ch15 כעשרים דקות לאחר הארוחה, 3-4 פעמים ביממה, למשך 3 ימים.
  • ארומותרפיה, לשימוש חיצוני. אין להשתמש בשמנים ארומטיים דרך הפה!
    • ברגמוט – שמן ארומטי העוזר במצבים של נפיחות יתר בבטן העליונה. יש להוסיף 10 טיפות ל- 10 מ"ל שמן בסיס, ולערוך עיסוי עדין על הבטן למשך 5 דקות, 3 פעמים ביממה
    • בזיליקום, פיפרמינט ותימין – תערובת ארומטית המטיבה מאד עם תהליכי עיכול. ניתנים לשאיפה כתערובת באמצעות מבער או למהילה עם שמן בסיס למטרת עיסוי על הבטן